Koelprobleem 626 GE
Mijn 626 2.0 16v van 1992 wordt te warm als je een beetje doortrekt,
na een tijdje heel rustig rijden daalt de temp.weer.
Ik ben al een paar keer gestopt als de temp.meter bijna in het rood
stond,maar tot mijn verbazing was de onderste waterslang nog koud
en bovenste lauw/warm.Er zat toen geen druk op het systeem. De fan.liep op dat moment wel.
Er zit genoeg koelwater in,de waterpomp is i.v.m.lekkage reeds
vervangen en ook de thermostaat is vernieuwt.
Ik wil mij 626 na bijna 300.000 km niet afschrijven.
Wat kan ik nog doen??
na een tijdje heel rustig rijden daalt de temp.weer.
Ik ben al een paar keer gestopt als de temp.meter bijna in het rood
stond,maar tot mijn verbazing was de onderste waterslang nog koud
en bovenste lauw/warm.Er zat toen geen druk op het systeem. De fan.liep op dat moment wel.
Er zit genoeg koelwater in,de waterpomp is i.v.m.lekkage reeds
vervangen en ook de thermostaat is vernieuwt.
Ik wil mij 626 na bijna 300.000 km niet afschrijven.
Wat kan ik nog doen??
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
je radiateur* spoelen:
* dus slangen los en alleen de radiateur, en alle troep eruit voordat je hem weer aansluit
http://626forum.de/viewtopic.php?t=3875 ... n&start=45
Caustic soda is misschien wat rigoreus, maar bij de radiateur voor de appause van mijn vrouw die ik van de sloop afhaalde heeft het goed geholpen/geen lekkage opgeleverd..
als je dit niet aandurft kun je ook speciale speedflush halen bij de halfords of automaterialenzaak
* dus slangen los en alleen de radiateur, en alle troep eruit voordat je hem weer aansluit
http://626forum.de/viewtopic.php?t=3875 ... n&start=45
Caustic soda is misschien wat rigoreus, maar bij de radiateur voor de appause van mijn vrouw die ik van de sloop afhaalde heeft het goed geholpen/geen lekkage opgeleverd..
als je dit niet aandurft kun je ook speciale speedflush halen bij de halfords of automaterialenzaak
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
en je koelsysteem heeft toen ook verse koelvloeistof gekregen, en hij was echt nieuw?Albert-Jan2 wrote:Koeler is pas twee jaar oud,maar dat doorspoelen heb ik
al gedaan.
Er zat geen rommel of prut in en hij loopt prima door.
als hij zo goed doorloopt, hoe komt dat drukverschil in je slangen dàn?
let wel, bij stationair moeten er al aardig wat liters per minuut doorheen, laat staan als je een beetje toeren maakt!
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Racer
- Posts:391
- Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:hengelo ov
De meeste auto s hoeven het koelsysteem toch niet te ontluchten .
dit gaat toch vanzelf in loop vd tijd wel .
meestal is 15 min ( warm ) draaien bijna voldoende .
de termostaat heeft toch een klein gaatje waardoor het systeem
zichzelf ontlucht (muv vd verwarming dan want deze moet je meestal
handmatig aanzetten )
benno
dit gaat toch vanzelf in loop vd tijd wel .
meestal is 15 min ( warm ) draaien bijna voldoende .
de termostaat heeft toch een klein gaatje waardoor het systeem
zichzelf ontlucht (muv vd verwarming dan want deze moet je meestal
handmatig aanzetten )
benno
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Gewoon doen, heb ik ook gedaan toen ik mijn waterpomp heb vervangen.anders mischien termostaat er uit en dan het blok ook doorspoelen ???
Of is dit geen optie ??
Op deze manier kun je ook meteen zien of er verstoppingen in je systeem zitten.
Je probleem zit em in de doorstroming, ergens houdt ie je koelvloeistof tegen, zodat deze niet in de radiator komt. Alles wijst op deze oorzaak. Je blok wordt heet, je fan slaat aan (sensor zit op het blok) en je radiator blijft koud. Je rijdt nu eigelijk met bijna geen koeling.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
Koelprobleem 626 GE
Hallo,bedankt voor de reactie's
De thermostaat is vernieuwt zoals ik al geschreven had.
Zonder thermostaat ook al geprobeerd,de themp.meter komt dan
bijna niet van z,n plek alleen bij lage snelheden loopt ie iets op,
lijkt mij normaal voor een auto zonder thermostaat en dit koude
weer.
Over de doorstroming in het blok,ik heb het huis waar de temp.sensoren
er af gehaald en hier de waterslang in de cil.kop gedaan.
Het water loopt dan vrij snel weer via de onderste waterslang
aansluiting weer uit het blok,maar of dit genoeg is weet ik natuurlijk
niet.
Als er een verstopping in het blok zit waar zou dat dan kunnen zitten?
De thermostaat is vernieuwt zoals ik al geschreven had.
Zonder thermostaat ook al geprobeerd,de themp.meter komt dan
bijna niet van z,n plek alleen bij lage snelheden loopt ie iets op,
lijkt mij normaal voor een auto zonder thermostaat en dit koude
weer.
Over de doorstroming in het blok,ik heb het huis waar de temp.sensoren
er af gehaald en hier de waterslang in de cil.kop gedaan.
Het water loopt dan vrij snel weer via de onderste waterslang
aansluiting weer uit het blok,maar of dit genoeg is weet ik natuurlijk
niet.
Als er een verstopping in het blok zit waar zou dat dan kunnen zitten?
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Je bent er zeker van dat je gehele systeem genoeg doorstroming heeft. Dan kan ik nog alleen maar aan de waterpomp denken.
Verwarming.Als er een verstopping in het blok zit waar zou dat dan kunnen zitten?
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Klopt de waterpomp is vernieuwt,deze zou natuurlijk niet
goed kunnen zijn,maar het probleem was er ook al met de
oude waterpomp.
Deze waterpomp lekte al wat langer en als de temp.dan een
keer opliep wist je dat het hoog tijd werd om koelwater bij
te vullen.Het probleem was dan ook weer een tijd weg.
goed kunnen zijn,maar het probleem was er ook al met de
oude waterpomp.
Deze waterpomp lekte al wat langer en als de temp.dan een
keer opliep wist je dat het hoog tijd werd om koelwater bij
te vullen.Het probleem was dan ook weer een tijd weg.