Page 1 of 1

Uitlezen ECU GF/GW

Posted: Wed Jun 27, 2007 3:38 pm
by kasperhettinga
Ik was vanmiddag bij de dealer voor wat onderdeeltjes voor mijn volgende klusdagje.
Gelijk even gevraagd naar probleempje dat ik heb met niet mooi stationair draaien. Gasklep/stappenmotor zijn goed schoon, dus ik dacht (en denk nog steeds) dat het probleem de EGR is.
Ik vragen of ze dat uit kunnen lezen. Verteld die man bij de dealer dat ze de 626 GF/GW van 98/99 niet kunnen uitlezen qua foutcode's ECU, maar enkel voor code's van airbag/abs e.d. Ik vond het maar een raar verhaal, maar weet hier iemand toevallig hoe dat zit? EGR losmaken bij de GW is namelijk niet echt simpel (je hebt te weinig ruimte bij de bouten om er een sleutel op te zetten)....

Posted: Wed Jun 27, 2007 5:49 pm
by Marcel Smeding
lijkt mij sterk, zal wel teveel werk zijn geweest.

Posted: Wed Jun 27, 2007 6:15 pm
by tieske turbo
OBD II systeem of niet? multimeter op die stekker en uitlezen :?

Posted: Wed Jun 27, 2007 7:10 pm
by kasperhettinga
Het lastige is dat de pinnen in de diagnose stekker zoals bij de GE om zelf met lampje/multimeter uit te lezen er gewoon niet zijn bij de GF/GW....

Posted: Thu Jun 28, 2007 8:50 am
by kasperhettinga
Volgens mij is de GF/GW van 98/99 anders dan die van 00/01. In elk geval zit er geen 16-pins EOBD aansluiting bij mijn auto....maar mogelijk bij die van 01 wel, dat weet ik niet.

Nieuwe kabels en bougies heb ik al liggen, dus die gaan er vandaag in. Reden dat ik EGR ook verdenk is dat mijn gasklep/stappenmotor nogal snel vervuilen met roet...

Posted: Thu Jun 28, 2007 10:07 am
by kasperhettinga
Bedankt voor het meedenken!

EGR zit gelijk na de gasklep. Maar door luchtstromingen (vooral als je gas in 1x loslaat op snelweg) kan het roet zeker in aanraking komen met de gasklep/stappenmotor. Is ook duidelijk roetaanslag en niet olie oid.

Daarnaast onlangs de carterventilatie al gecontroleerd, dat slangetje is brandschoon.

EGR is dus zo'n beetje het laatste idee dat ik nog heb, als vernieuwde bougie(kabel)s niet helpen....Maar omdat ik weet dat er OBD storingscodes bestaan voor een onjuiste EGR flow hoopte ik via uitlezen te weten of EGR in orde is...om te voorkomen dat ik veel werk doe om 'm schoon te maken terwijl die niet het probleem veroorzaakt.

Posted: Thu Jun 28, 2007 12:03 pm
by kasperhettinga
Even "rectificatie" wat betreft losdraaien bouten EGR: ik heb net mijn bougies+kabels vervangen en gelijk even luchtaanzuigbuis losgehaald. Kon nu probleemloos bij de bouten, doordat ik een kortere momentsleutel onlangs gekocht heb: normale ratel past niet, omdat je geen slag kan maken (ABS-unit/remkrachtverdeler zit daarvoor in de weg). Had alleen geen remmenreiniger/carb-reiniger meer in huis, dus de EGR vervolgens maar laten zitten (bouten wel even ingesprayd met anti-roest-spul). Dus reinigen gasklep/EGR ga ik komende week maar eens doen :)

Posted: Thu Jun 28, 2007 12:05 pm
by coppe218
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is.

Guido

Posted: Thu Jun 28, 2007 12:42 pm
by kasperhettinga
Ik ook :D

Ik ben trouwens bij nader inzien wel blij dat ik niet gelijk EGR heb schoongemaakt: ik maak liever alles één-voor-één schoon, zodat ik weet wat het probleem was nadat ik het (hopelijk!) heb opgelost...

Posted: Mon Jul 02, 2007 12:00 pm
by kasperhettinga
Zo, ondertussen 6 langere ritten gemaakt met de nieuwe bougie(kabel)s. En ik moet zeggen dat de auto duidelijk beter rijd. Stat. toerental zakt niet meer/veel minder in na verlaten snelweg. Ook rijd de auto soepeler in de lage toeren.

Zit nu dus te twijfelen of ik de EGR wel ga schoonmaken. Stationair toerental is nog niet 100% stabiel en ook zakt toerental soms nog richting 600rpm bij intrappen koppeling (was met oude kabels tot onder het 500rpm streepje en auto stond dan te schudden, nu merk je het nauwelijks)....

Misschien dat ik even afwacht. Eens per maand had ik de laatste tijd dat de auto soms schokkend wegreed uit stilstand na langduring op 100/120 gereden te hebben. Of dat nu over is weet ik natuurlijk niet na een paar dagen, zal ik toch wat langer voor moeten rijden.