Page 1 of 2

APK... (goedgekeurd het nieuwe jaar in!!)

Posted: Tue Dec 18, 2007 2:26 pm
by Crowbar
bij de APK van mijn 323 kreeg de keurmeester het CO2 niet laag genoeg:
het stationair was te laag, dus wou ie dat omhoog doen
als hij de stationaire omloopschroef opendraaide, ging het stationair ook wel omhoog, maar de CO2 ging alleen maar mee omhoog?!
toen wou ie het met de aanslagschroef doen, maar die zat zó moeilijk, dat ie maar de gaskabel strak zou stellen. (dat hielp voor het CO2!)
maar als ie ff gas gaf kelderde het CO2 weer inelkaar, waarop het CO weer omhoogschoot!
toe ging ik zelf ff rommelen, terwijl hij "boodschappen" ging doen:
als de aanslagschroef niet naar de gaskabelschijf komt, komt de gaskabelschijf wel naar de aanslagschroef: waterpomp tang erop en buigen maar..
toen moest ik meteen aan de omloopschroef draaien, want hij liep alsof ie op ging stijgen!
maar als de CO2 éven goed was geweest (0,03 ofzo, bij Lambda 0,97) leek de motor zelf wel bij te regelen richting rijker, en dus ook meer CO2
(1,5 CO2 bij lambda 0,95 ofzo..)

iemand suggesties? zou mijn lamdasensor, die ik ook los van zijn stekker heb gehad, waarop geen enkele reactie volgde, defect zijn?

ook lijkt het erop dat mijn binnenste homokineet rechts, of het tussen/steunlager waarin die draait, aan gruzelementen ligt, want in opgekrikte stand wilde het rechterwiel nauwelijks rond, en slingerde de hele motor erop heen en weer! afkeurpunt twee, waar ik zelf maar eens nader naar moet gaan kijken.

ik heb dus weer zat te doen ;-)

Posted: Tue Dec 18, 2007 6:09 pm
by roy moti
als ik je klachten zo denk ik aan de lambdasensor

Posted: Wed Dec 19, 2007 12:50 am
by Mazdarati
Dat klinkt als een sleuteldagje Crow.
Geef maar een gil als je gaat.

Zit er geen knik in een luchtslangetje?
Andere lambda sensor om te testen is zeker een duur geintje?

Posted: Wed Dec 19, 2007 8:56 am
by Crowbar
Mazdarati wrote:Dat klinkt als een sleuteldagje Crow.
Geef maar een gil als je gaat.

Zit er geen knik in een luchtslangetje?
Andere lambda sensor om te testen is zeker een duur geintje?
er zìt inderdaad een knik in een vacuümslangetje, maar ik had geen tijd meer om dat te testen.
ook had het effect als ik de carterventilatieslang naar de luchtinlaatbuis lostrok en aan beide kanten afdopte
het kleppendeksel zoog daarbij, waardoor ik me afvraag of de luchtmassameter daardoor niet in de war raakt..

plan is om eerst de assenzooi te fiksen, dan blijft het iig rijdbaar..
Ik hoop morgenmiddag even verder te gaan kijken wat er nou misgaat aan die as, dan kan ik onderdelen gaan zoeken, en afhankelijk daarvan wordt het dit weekend of volgend..

Posted: Wed Dec 19, 2007 1:38 pm
by kasperhettinga
Carterventilatieslang hoort te zuigen, dat is niks raars. Maakt voor de luchtmassameter ook niet uit: wat wordt aangezogen door het slangetje tussen aanzuigbuis en kleppendeksel, gaat naar het slangetje tussen kleppendeksel en inlaatspruitstuk...de lucht verdwijnt niet :)

Je kan evt. proberen voltage op de lambdasonde te meten (2 spelden bij de 2 signaaldraden insteken). Indien defect, dan heb je vaak een stabiel/raar voltage. Voltage hoort te fluctueren van ca. 0.1-0.9 volt.

Posted: Wed Dec 19, 2007 1:43 pm
by Crowbar
@ kasper: ook bij stationair al?
en weet je per ongeluk ook welke 2 kleuren de signaaldraden moeten zijn?
(hij is verwarmd, heeft dus 4 draden)

Posted: Wed Dec 19, 2007 2:18 pm
by kasperhettinga
Je hebt 2 draden van dezelfde kleur (ik dacht 2x grijs) en die zijn van de verwarming (kan je ook nog meten, ca. 20 ohm).

De 2 verschillend gekleurde draden (ik dacht zwarte/witte draad) zijn de 2 signaaldraden.

Het zou kunnen dat mijn genoemde kleuren niet kloppen. Enige wat ik wél zeker weet is dat de 2 draden met dezelfde kleur van de verwarming zijn en de andere 2 van het signaal.

Ook stationair zuigt de carterventilatie al.

Posted: Thu Dec 20, 2007 9:55 pm
by Crowbar
okee, de as bleek mee te vallen: ik hofde alleen maar het tripodehuis terug in zijn borging op de tussenas te drukken (hoes er van af en langs de remschijf recht erop kloppen met een hamer en een rechtstuk ijzer met een doekie erom (had geen messing), vers vet erbij, hoes weer terugbouwen en gaan!
heb uit de bieb de vraagbaak, waarin staat hoe ik met een (analoge?) multimeter of een led-tester de storingscodes kan uitlezen, dus dat wordt dit weekend denk ik mijn klusje!

thanks voor alle support so far! :buig:
keep u posted!

Posted: Sat Dec 22, 2007 7:50 pm
by dak zonder bak
welke keur meester meet er co2??? er wordt alleen co en alsie van na 93 is ( en dat zallie welzijn) ook lambda.
met je ontsteking kan je ook nog wat rommelen.

Posted: Sun Dec 23, 2007 10:24 am
by Crowbar
dak zonder bak wrote:welke keur meester meet er co2??? er wordt alleen co en alsie van na 93 is ( en dat zallie welzijn) ook lambda.
met je ontsteking kan je ook nog wat rommelen.
hehe, ff kijken wie er wakker was! :-D
Bakstra dus! :buig:

nee, ik denk dat die keurmeester steeds over co2 praatte, omdat ie gehersenspoeld is door de milieuridders op tv en radio. en ik heb dat nog overgenomen ook :oops:

de ontsteking heb ik van helemaal vroeg naar helemaal laat gehad; deed nauwelijks wat (bij lange na niet genoeg iig

bedacht me gisteren dat de gasklepaanslag verzetten, ofwel met de schroef, ofwel met het aanslagplaatje, niet handig is, omdat de gasklepsensor dan meet dat er gas gegeven wordt..

thanks again,
..to be continued...

Red alert!

Posted: Thu Dec 27, 2007 9:53 pm
by Crowbar
CODE 10: inlaatluchttemperatuursensor.

kan ik dat ding universeel of "namaak" krijgen, of wordt dat "naar de echte dealert"?

Posted: Thu Dec 27, 2007 10:10 pm
by dak zonder bak
universeel kan denkikook. ff kijke wat erop staat. moet een fabrikant op staan als bosch of weetikwat. zit ws ook op andere auto's.

sloop afstruinen???

Posted: Thu Dec 27, 2007 10:38 pm
by Crowbar
heb er een denso-code af, ga morgen eerst eens universeelboeren bellen, of die het hebben, en wat het kost.. als het uiteindelijk origineel moet en niet te betalen is ga ik op de sloop kijken: verdenk deze grappenmaker ook van mijn hogere verbruik dan normaal, en dat moet niet ongemerkt weer terugkomen over 2 maanden.. bij 30:000 km/jaar mag er dan best een nieuw sensortje af als ie dan 1:12 ipv 1:10 ofzo kan draaien..

Posted: Fri Dec 28, 2007 10:45 am
by Marcel Smeding
Gewoon fff naar een hobby electronica boer (zoals tandy vroeger) gaan. want het is niks meer dan een PTC of een NTC (temperatuurs afhankelijke weerstand). Wel de oude ff meenemen natuurlijk.

Posted: Fri Dec 28, 2007 1:32 pm
by Crowbar
ik kan alleen niet ontdekken hoe ik de NTC (inderdaad) überhaupt uit zijn behuizing moet krijgen (lijkt me 1 stuk), en voor €21 (jawel) ga ik daar ook geen moeite voor doen ;-)