Page 3 of 8

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 02, 2011 6:02 am
by Piet
Erg netjes geworden hoor. Zeer mooie auto. 8)

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 02, 2011 11:17 am
by Marcel Smeding
Zo vandaag de distributieset binnen gekregen, volgende week aan het werk (als de koters weer naar school zijn). :mrgreen:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Fri May 13, 2011 5:45 pm
by Marcel Smeding
Zo, deze week een hoop aan de mx gedaan.
Maandag begonnen met de distributieriem, wat hell of a job is dat bij zo'n 6 pitter.
Nauwelijks ruimte en dan moet je de riem eerst om het nokkenwiel van de ene cillinderbank leggen, dan om die van de ander, waarna je nog even een loopwiel tussen beide banken moet freubelen. Daarna controleren of hij nog op tijd staat....
Heb dat dus 2x over kunnen doen omdat hij stiekum toch weer een tandje versprongen was. :mecker:
Nou ja, dinsdag dit afgerond samen met een paar verse multiriemen.

Donderdag de gehele remmerij gedemonteerd en schoongemaakt, omdat ik geen vertrouwen had in de achterremmen, dat bleek ook wel, die aan de betuurderszijde zat muur vast. Wonderwel was het niet het handremmechanisme dat vastzat, maar de remklauw zelf. Deze met een hamer omhoog moeten slaat om hem los van de blokken te krijgen daarna nog wel even aan het wrikken geweest om hem ook van de geleide pen te krijgen.
Vandaag alles weer gemonteerd en ontlucht. Dacht zal de koppeling ook nog even doen en toen bleek het echt vrijdag de 13de te zijn.
Na 2x pompen bleef m'n pedaal beneden en niet meer uitzichzelf omhoog willen, alleen door hem met de hand te helpen.
Eerst hoofdkoppelingscillinder gedemonteerd en schoongemaakt, geen succes, daarna ook de hulpkoppelingscillinder schoongemaakt. Deze even een beetje moeten honen, zat wat oppervlakkige roest in.
Bleek allemaal behoorlijk vervuilt.
In ieder geval bij poging 3 kwam er weer gevoel in het pedaal, werkt nu weer perfect.

Voorlopig wel weer even genoeg geklust, eerst een weekje naar turkije donderdag. :mrgreen:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Fri May 13, 2011 6:44 pm
by mad man
Lekker bezig :wink:

En een fijne vakantie :wink:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Sat May 14, 2011 10:31 am
by AcE
Mij is ooit verteld dat bij het GE platform beide achterremmen een gevoelig iets zijn.
Deze willen wel eens vast gaan zitten.

Dit kreeg ik te horen toen links achter de rem er niet meer af ging en rechts achter hij niet meer kon remmen.
Heb toen 2 nieuwe rem-tangen er op gezet.

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Sat May 14, 2011 11:34 am
by Marcel Smeding
Gevoelig, dat valt wel mee hoor, het is gewoon een systeem dat zo af en toe onderhoud nodig heeft. Helaas heeft dit systeem alleen wat meer aandacht nodig, dan alleen remvloeistof verversen. Zo af en toe zal je het handremmechanisme eens uit elkaar moeten halen om het schoon te maken en van vers vet te voorzien. Helaas moet daar wel de remklauw voor uit elkaar. Vermoed dat er heel weinig garages zijn die dit ook daadwerkelijk doen. Dat het dan na 15jaar vast gaat zitten is niet te weiten aan een gevoelig systeem.

En de remklauwen vervangen als ze vast zitten is gewoon gemakzucht (lees makkelijk geld verdienen), wat ze zijn prima te reviseren. En dan valt het systeem van de GE nog reuze mee, want die van de GD/GV's hebben nog een naaldlager in het handremmechanisme, wat je in stukjes eruit kan pulken, als het vastgelopen is.

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Sat May 14, 2011 5:27 pm
by mad man
Op zich stelt het reviseren niet zo veel voor van de achterremmen er is alleen 1 ding wat je moet doen en dat is een tang op maat slijpen en dan is het zo gebeurt :wink:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Sun May 15, 2011 11:29 pm
by Casejunkie
De GE heeft geen naaldlager??? Ik weet dat de GF/GW's dat wel hebben. En inderdaad die gaan helemaal rot

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 4:13 am
by Marcel Smeding
Casejunkie wrote:De GE heeft geen naaldlager??? Ik weet dat de GF/GW's dat wel hebben. En inderdaad die gaan helemaal rot
Laat ik het anders zeggen, die van de mx hebben geen naaldlager. Aangezien die ook op het ge platform staat, ga ik er vanuit dat die van de 626 niet anders zijn.
De zuiger hoef je ook niet met een grote punttang uit de klauw te draaien, dat doe je met een inbussleutel aan de achterzijde van de remklauw.

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 7:51 am
by coppe218
Klopt, de GE heeft een andere klauw als de GD en GF, deze lijken wel weer heel sterk op elkaar. (ik weet niet of ze helemaal hetzelfde zijn)

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 2:22 pm
by mad man
Stop stop stop ff wachten ik ben toen aan het zoeken geweest hier over er zijn een aantal remklauwen met een naaldlager en dat heeft niet direkt te maken met het model wagen maar er is een serie van die klauwen gemaakt :roll: :wink:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 3:43 pm
by coppe218
Ik heb in 1995 een half jaar stage gelopen bij een Mazda dealer, alle GE hadden toen de klauw die Marcel beschrijft. Policy was om deze elke grote beurt helemaal uit elkaar te trekken (alleen de zuiger er niet helemaal uit) en gangbaar te maken. Dat was de enige manier om ze het eeuwige leven te geven.

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 4:21 pm
by Marcel Smeding
Die klauwen staan ook specifiek zo in het werkplaatshandboek, wellicht dat het afhankelijk is van de uitvoering.
Dan bedoel in de prefacelift of de facelift versie van de ge.

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Mon May 16, 2011 9:33 pm
by mad man
coppe218 wrote:Ik heb in 1995 een half jaar stage gelopen bij een Mazda dealer, alle GE hadden toen de klauw die Marcel beschrijft. Policy was om deze elke grote beurt helemaal uit elkaar te trekken (alleen de zuiger er niet helemaal uit) en gangbaar te maken. Dat was de enige manier om ze het eeuwige leven te geven.
Ik heb de mijne gedaan en als ik niet de zuiger er uit wil halen kom ik niet verder als het stel stiftje :roll:

Re: Nieuwste aanwinst

Posted: Tue May 17, 2011 6:37 am
by Marcel Smeding
idd. met alle respect, maar zonder de zuiger te demonteren, krijg je het handremmechanisme niet uit elkaar.
Zit een borgring onder de zuiger die er uit moet, om de as die de zuiger bedient te kunnen verwijderen en die moet er eerst uit, want anders krijg je de rest niet los.