Page 2 of 2

Posted: Thu Mar 16, 2006 10:22 pm
by benno
heb je zelf mischien een bv 2.0-16 klepper en nu de nieuwe waterpomp
van een bv 1.6 dan kan mischien de doorstroming van je nieuwe
waterpomp minder zijn dan de oude pomp en daardoor iets warmer lopen ??
verder kan de poelie mischien een andere maat hebben waardoor het
toerental vd pomp heel anders word ??

benno

Posted: Thu Mar 16, 2006 11:33 pm
by dak zonder bak
neehj man dat gaat tog allemaal niet. als de poelie te klein zou zijn is je snaar te lang! + dat ge's er 1.6 niet zijn dus dan kan het hoogstens een pomp van een 1800tje zijn en ik wed dat die hetzelfde zijn als van de 2.0. water pompen zijn altijd overbemeten qua capaciteit. de thermostaat moet het bijregelen!

Posted: Fri Mar 17, 2006 11:05 am
by kasperhettinga
Ik zou toch eerst eens ontluchten (of in elk geval controleren of dat nodig is):
Dop radiateur los. Motor stationair laten draaien. Als het goed is zie je koelvloeistof tot in de nek van de radiateur waar de dop op zit. Is dit niet het geval, dan moet je bijvullen, totdat het bijna overstroomt. Na een paar minuten is alle lucht uit het systeem. Dop erop. Stukje rijden. En dan weer controleren of als je de dop van radiateur eraf haalt koelvloeistof tot in de nek van de radiateur zit...

Het feit dat de onderste koelslang van de radiateur koud blijft betekend namelijk toch dat er ergens iets niet goed gaat. Je schreef eerder dat er in elk geval redelijk doorstroming is, dus dan lijkt me de waterpomp niet de oorzaak en moet het haast wel aan de radiateur of thermostaat liggen...

Stomme vraag misschien, is de juiste thermostaat geplaatst bij vervanging? En is de thermostaat vervangen voor af na het ontstaan van de problemen?

Posted: Fri Mar 17, 2006 1:48 pm
by roy moti
misschien stomme vraag maar hoe
heb je de termostaat gemonteerd der zit
namelijk een mertkteken op het blok en
op de termostaat en die moeten gelijk zitten
is dat niet zo kan je motor temp oplopen .
staat wp handboek

Posted: Fri Mar 17, 2006 3:02 pm
by kasperhettinga
roy moti wrote:misschien stomme vraag maar hoe
heb je de termostaat gemonteerd der zit
namelijk een mertkteken op het blok en
op de termostaat en die moeten gelijk zitten
is dat niet zo kan je motor temp oplopen .
staat wp handboek
Klopt, want dan kan je de door mij genoemde methode van ontluchten wel proberen, maar als de thermostaat verkeerd zit dan kan de lucht er moeilijker/niet uit...

Koelprobleem 626 GE

Posted: Fri Mar 17, 2006 7:52 pm
by Albert-Jan2
Ik heb een originele thermostaat bij de Mazda dealer gehaald en
deze gemonteerd met het wassen elementje richting motor.
Er zit ook nog een nokje aan die in een uitsparing in het blok
valt zodat je de thermostaat op de juiste stand in het blok monteerd.
Lijkt mij dat ik dat allemaal goed gedaan heb.
Het ontluchten zonder koelerdop heb ik ook al gedaan,
maar als je gas geeft bij een warme motor zonder dop
dan stroomt het water over(en veel ook).
Zou het de koppakking kunnen zijn??

Posted: Fri Mar 17, 2006 8:42 pm
by roy moti
flauw vermoede van wel heb je aan
de binnekant van de oliedop gekeken
en rookt de auto witte pluimen ?

Re: Koelprobleem 626 GE

Posted: Fri Mar 17, 2006 9:29 pm
by Crowbar
Albert-Jan2 wrote: Het ontluchten zonder koelerdop heb ik ook al gedaan,
maar als je gas geeft bij een warme motor zonder dop
dan stroomt het water over(en veel ook).
Zou het de koppakking kunnen zijn??
ff geen olifanten van muggen maken hè!: als het de koppakking is staan je slangen bij een gesloten systeem meteen op knapspanning, als dìt tenminste de oorzaak is dat je kvstf overloopt)
ff héél specifiek: loopt die koelvloeistof over op het moment dat je motor in toeren stijgt, of als ie weer afvalt (dus als je het gas weer loslaat)?
bij iets gas geven hoort ie normaal gesproken juist te zakken, en bij gas loslaten ietsje over te lopen.. ik blijf bij een verstopte radiateur of (geknikte?) retourslang want daar pompt ie het tegenaan als je gas geeft, en het zakt er niet in weg... (water dat "vrij snel wegstroomt als je het er bovenin giet" staat in géén vergelijking tot hoeveel bàkken water er doorheen horen te gieren als ie ook maar op deellast draait)

verkeerde waterpomp pàst niet, heb ik zelf aan den lijve ondervonden: het tandwiel van de FE3-pomp is zó anders dat de nokken van de riem er niet eens op passen (het aantal tanden wijkt ook af, zodat de pomp van de GT rùstiger draait, anders zou ie bij 7000/min wel eens kunnen gaan schuimen)

Posted: Fri Mar 17, 2006 10:23 pm
by Albert-Jan2
Op het moment van gasgeven stroomt het koelwater uit de koeler.
Het spuit dan een centimeter of drie boven de koeler uit.
Druk op de waterslangen is er wel geweest,ook na een kort
ritje,maar na het vervangen van de koelerdop was dit over.
Het komt mij allemaal heel raar over.

Posted: Sat Mar 18, 2006 11:27 am
by Barry Smits
verkeerde waterpomp pàst niet, heb ik zelf aan den lijve ondervonden: het tandwiel van de FE3-pomp is zó anders dat de nokken van de riem er niet eens op passen (het aantal tanden wijkt ook af, zodat de pomp van de GT rùstiger draait, anders zou ie bij 7000/min wel eens kunnen gaan schuimen)
De waterpomp van een GE wordt aangedreven door een multi-riem en niet door de distributie.

Als ik zo je verhaal hoor, zit de verstopping tussen de radiator en de waterpomp.

Posted: Mon Mar 20, 2006 8:40 pm
by Albert-Jan2
Heren bedankt voor de vele goede tips maar het probleem
met mij 626 is niet opgelost.Hij krijgt het af en toe nog steeds te warm.
Mijn oude vertrouwde Mazda krijgt een enkele reis naar een
ver en vreemd land om daar z'n oude dag te slijten.
(waarschijnlijk nadat ie een harttransplantatie heeft ondergaan)
:cry: :cry: :cry: :cry:

Posted: Mon Mar 20, 2006 8:43 pm
by roy moti
jammer zeg maargoed er komt toch wel weer een
mazda 626 voor in de plaats albertjan 2

Posted: Mon Mar 20, 2006 9:54 pm
by Albert-Jan2
Waarschijnlijk wel maar moet ik nog even bekijken.