Page 2 of 2
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Wed Jan 19, 2011 3:01 pm
by Piras
Kan heel goed, heb hetzelfde gehad. Na bijvullen koelvloeistof was het probleem opgelost.
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Wed Jan 19, 2011 3:46 pm
by Marcel Smeding
Crowbar wrote:Marcel Smeding wrote:Zou in theorie best een kapotte pomp kunnen zijn. Als de circulatie en/of de vloeistof weg is, kan het zijn dat de diverse sensors verkeerde info krijgen, waardoor de ecu denkt met een "koude" motor te maken te hebben en vervolgens het stationair toerental opregelt
MAAR, dan zou je zeker ook serieuze andere problemen moeten hebben.
een niet werkende kachel zou er trouwens wel een zijn...
opregelen is één, maar dat gallopperen dan? dat is geen sensor..
ik wacht af tot die pomp er in zit want mijn GW heeft dat galloperen koud ook, maar zonder koelvloeistof(circulatie) had ik geen kachel en kon ik ook niet op gas rijden) en dat doe ik mooi wel..
Dat galloperen kan ik er ok niet mee verklaren, het is ook maar een theorietje he
Ik zou ook eerder denken aan een gare/vervuilde stappen motor.
Overigens geeft de TS wel aan een slecht werkende kachel te hebben.
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 12:14 am
by Arie
Onder het rijden bleef motor bij 2000 rpm hangen. als ik koppeling in trap lijkt het of auto van zelf gas geeft. het speelt een beetje met de gas. toerenteller gaat dan steeds richting 1500 rpm en daalt dan weer naar 700 a 800 rpm en dat in snelle tempo. ondertussen doet de verwarming het ook niet meer....( eerste 10 a 15 minuten )
na dat motor helemaal warm is en hij draait al ruim 15 minuten of langer dan doet alles weer heel normaal.
Heb ooit zo iets gehad met een GV.
Bleek inderdaad aan de koeling te liggen.
Radiateur was een beetje lek waardoor er iets te weinig vloeistof in het koelsysteem aanwezig was.
-> nieuwe geplaatst en probleem was weer verholpen.

Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 12:43 pm
by khasie
ja ik denk ook dat het daar aan ligt. Maar volgens mij lekt waterpomp een beetje of hij is kapot...!
ik had dinsdag koelvloeistof bij gevuld en vanmorgen had ik weer de zelfde probleem. gas bleef weer hangen rond 2000 rpm. Heb auto per direct uit gezet en koelvloeistof gechekt en inderdaad er zat heel weinig in. Dus volgens mij had mazda garage toch gelijk. Nu in het weekend even rustig aan doen met de auto en maandag vroeg direct richting garage voor nieuwe waterpomp!

Heb even op internet gekeken waterpomp zelf kost rond 70 euro maar volgens mij zit er veel werk in want garage zei tegen mij dat ik rond 380 euro voor klaar moest leggen...! Maja, dat heb ik wel over voor me Torento!

Ik laat het maandag wel weten of probleem opgelost is of niet!
en als ik verhaal van arie hoor dan weet ik het bijna zeker dat, dat hem is!
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 12:56 pm
by Crowbar
khasie wrote:ja ik denk ook dat het daar aan ligt. Maar volgens mij lekt waterpomp een beetje of hij is kapot...!
ik had dinsdag koelvloeistof bij gevuld en vanmorgen had ik weer de zelfde probleem. gas bleef weer hangen rond 2000 rpm. Heb auto per direct uit gezet en koelvloeistof gechekt en inderdaad er zat heel weinig in. Dus volgens mij had mazda garage toch gelijk. Nu in het weekend even rustig aan doen met de auto en maandag vroeg direct richting garage voor nieuwe waterpomp!

Heb even op internet gekeken waterpomp zelf kost rond 70 euro maar volgens mij zit er veel werk in want garage zei tegen mij dat ik rond 380 euro voor klaar moest leggen...! Maja, dat heb ik wel over voor me Torento!

Ik laat het maandag wel weten of probleem opgelost is of niet!
en als ik verhaal van arie hoor dan weet ik het bijna zeker dat, dat hem is!
ja, en toen je bijgevuld had zakte het meteen?
vanmorgen was het koud en dan mag ie even 2000 rpm aanhouden om op te warmen hoor..
(ik druk dat dan meteen door alle verlichting (ook groot en mistachter), achterruitverwarming aan te zetten en mijn stuur een tikkie te draaien, zodat de motor meteen begint te "werken", dan warmt ie wat sneller op en zakt dat toerental ook eerder..
je pomp kan wel stuk zijn, maar het verband met dat stationair is voor mij nog niet aangetoond.
dat je €380 mee moet brengen is omdat je distributieriem aan de kant moet (waar staat die op? (KM) vervangt ie die misschien meteen mee?)
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 3:35 pm
by khasie
ik neem aan dat ik me auto na 11 maanden wel redelijk goed ken!
Na 5 minuten is die echt wel warm gedraaid en ookal is het -2 graden.
Inderdaad toen ik bij had gevoeld daalde toerenteller van 1900 a 2000 rpm naar 500 rpm zo als dat hoord.
Hij heeft 170 duizend gelopen en bij 110 is die riem vervangen. Althans dat staat in zijn administratie boekje ( jaja vorige eigenaar was er ook gek op zijn 626je )
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 4:05 pm
by Crowbar
khasie wrote:
Na 5 minuten is die echt wel warm gedraaid en ookal is het -2 graden.
Hij heeft 170 duizend gelopen en bij 110 is die riem vervangen. Althans dat staat in zijn administratie boekje ( jaja vorige eigenaar was er ook gek op zijn 626je )
ja. als mijn GW
dat gaat doen ga ik ook kijken of ik nog koelwater heb..
(die doet er bijna een kwartier over, ook omdat ie zijn gasverdamper warm moet stoken)
bij 110 hè.. dus de vorige eigenaar had òf veel vertrouwen in de betrouwbaarheid, òf hield ook wel van een gokje
(hij hoort bij 90...) maar ach, ik kon toen ik mijn GW met 135 erop kocht ook nergens vinden òf ie gedaan was, dus heb ik hem laten doen vóór ik tot koop overging
kun je bij de dealer misschien vragen om uitleg waarom het stationair omhoog gaat als gevolg van die waterpomp?
ik ben wel benieuwd
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 9:10 pm
by khasie
dudeee, ik heb het over een GE en niet over een GW.....!
ik weet niet of je verstand van hebt maar meeste GE zijn al binnen 5 a 7 minuten al warm! ( 1994 )
en die riem was voor de 2e keer vervangen dus geen gokje zo als jij dat mooi zegt!
Bij 60 en bij 110 duizend...! als je bewijs er van wilt zien kan ik je zo opsturen. my god!
Zeg heb jij wat tegen mijn auto of ben je altijd zo met reacties? of moet k dat ook bij de garage vragen...
Re: gas blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Thu Jan 20, 2011 11:09 pm
by Crowbar
khasie wrote:dudeee, ik heb het over een GE en niet over een GW.....!
ik weet niet of je verstand van hebt maar meeste GE zijn al binnen 5 a 7 minuten al warm! ( 1994 )
en die riem was voor de 2e keer vervangen dus geen gokje zo als jij dat mooi zegt!
Bij 60 en bij 110 duizend...! als je bewijs er van wilt zien kan ik je zo opsturen. my god!
Zeg heb jij wat tegen mijn auto of ben je altijd zo met reacties? of moet k dat ook bij de garage vragen...
"duude", chill..
wat begrijpen we mekaar weer lekker..
ik heb de ballen verstand van auto's, helemaal van Mazda's heb ik geen idee, vraag iedereen hier, ik boer ook maar wat, je moet je van mij niks aantrekken joh!
ik rij pas zo lang als ik lid ben hier op het forum (iets langer) mazda (bij elkaar nog maar 275.000 Mazda kms) en doe bijna al mijn onderhoud zelf..
ik heb niks tegen jouw auto en niks tegen jou, maar wèl tegen dealers die in mijn ervaring iedereen een oor aan naaien, en als jij dan hier met een vraag komt en vrij "mak" naar de dealer luistert reageer ik dáár misschien wat negatief op, sorry.
maar als zij een verband leggen tussen een verhoogd stationair en een lekke koelwaterpomp hoor ik gewoon graag wat dat verband dan is..
ik kon niet ruiken dat die D-riem óók bij de 60.000 al is vervangen. Dat verwacht ik niet, want dat vind ik ook weer een béétje overdreven: de interval 90.000 km geldt voor GD,GE en GF/GW.
okee, er schijnt ook een regel te zijn dat ie na zoveel jaar ook vervangen moet als de km's nog niet zijn gehaald, maar daar houd ik me niet mee bezig want mijn mazda's draaien 30.000 per jaar, dus die 6 jaar haalt die riem bij mij nooit (ik verslijt er 2 in dat tijdsbestek), waardoor ik er gewoon niet op kwam dat ie bij de 110 al voor de twééde keer vervangen is.. sorry
Maar de onderstellen en de motoren van de GE en de GF (GW is de stationversie daarvan) zijn nagenoeg gelijk, ik heb hier een duitse "vraagbaak" liggen waarin ze beide tegelijk behandelen en waar nodig de verschillen aangeven (en dat is miniem)
De distributie(riem) is in ieder geval gelijk, daar gaat het hier om..
en de stationair-regelklep volgens mij ook..
WBT het opwarmen: ik zeg niet dat er iets mis is met
jouw auto als ie zo snel opwarmt, ik weet alleen dat het bij
mijn GW langer duurt, mede door de extra koelvloeistof en dat blok aluminium wat verwarmd moet worden, waar vervolgens weer gas doorheen stroomt waardoor het weer afkoelt (dat water) en als
mijn GW dan ìn de winter in 5 minuten wàrm is gaat
bij mij de kap acuut open.. dat zei ik..
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Fri Jan 21, 2011 12:45 am
by khasie
aha oke!
ik vond je alleen vaak grof overkomen van nee wat ik zeg klopt en wat andere zeggen ehm.... nee dat klopt niet echt!
maargoed misschien ging ik met vorige mailtje ook een beetje te ver, mijn excuses daar voor!
ps: ik ga je vraag zeker aan garage stellen en je krijgt dan maandag wel te horen wat ze daar op zeiden!
hopelijk begrijpen we elkaar volgende keer beter!
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Fri Jan 21, 2011 9:36 am
by Crowbar
khasie wrote:
ik vond je alleen vaak grof overkomen van nee wat ik zeg klopt en wat andere zeggen ehm.... nee dat klopt niet echt!
dat noemen ze eigenwijs, en ja, i'm guilty as charged
zand erover, en vrolijk verder forummen!
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Tue Feb 08, 2011 10:35 am
by Pim
Hoi
Ik had dit ook. Ik herken al jouw genoemde signalen.
Na alles te hebben schoongemaakt zoals vermeld en het nodige te hebben vervangen kwamen we er eindelijk achter.
Ik had ook een radiator die stuk was. Die vervangen. Zat helaas nog grote luchtbel in zonder dat ik het wist. Die blokkeerde het koelcircuit is mij uitgelegd. In ieder geval, nadat lucht eruit was en weer vloeistof was bijgevuld was het probleem verholpen.
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Wed Oct 19, 2011 11:08 pm
by khasie
Excuses voor late reactie.
Maar het was inderdaad de waterpomp die kapot was. Hij lekte. Ondertussen paar maanden waterpomp vervangen en probleem is helemaal opgelost!
Als iemand in het toekomst met zo een probleem zit, ''het kan zijn dat je waterpomp kapot is''.
Re: gast blijft hangen bij 2000 rpm.
Posted: Sun Oct 23, 2011 10:23 pm
by Rick340
Kan ook het gevolg zijn van een half gare dynamo, dat ontregelt soms ook de waterpomp en meer onderdelen....