Page 3 of 3
Posted: Fri Apr 08, 2005 12:38 pm
by Marcel Smeding
Zal misschien toch je kop aan het einde van zijn latijn beginnen te raken.
Veelvuldig voorkomend probleem bij auto's die op gas draaien.
Hij had toch al aardig wat gedraaid?
Posted: Fri Apr 08, 2005 6:28 pm
by dak zonder bak
kleppen worden wat heter op gas waardoor ze wta verder in de kop inslaan of in extreme gevallen verbranden! olie verbruik zou dan kunnen dat de klepseals ook te heet zijn geworden die kan je voor de grap wel ff nieuw opgooien!! dat kan zonder de kop de demonteren!!! met perslucht en een reduceerventieltje blijf je de kleppen dicht blazen voor de montage!! werkt perfect!
Posted: Sat Apr 09, 2005 9:40 am
by Barry Smits
Mij lijkt het ook de seals te zijn.
Zuigerveren of de kop die gescheurd is lijkt me onwaarschijnlijk.
dat kan zonder de kop de demonteren!!! met perslucht en een reduceerventieltje blijf je de kleppen dicht blazen voor de montage!! werkt perfect!
Dat laat ik dan doen, ik heb het gereedschap er niet voor.
Zal eens een afspraak gaan maken als ik een keer een dagje of een weekje vrij ben.
Heb de 6 nl. dagelijks nodig, OV is geen optie.
Bedankt voor jullie reacties.
Posted: Sun Apr 10, 2005 8:07 am
by Crowbar
dak zonder bak wrote:tsja het olie verbruik kan het niet zijn dan maar die rook moet ergens vandaan komen. koelvloeistof kan het ook niet zijn want dat is witte rook en ik hoor jouw ook nix vertellen over koelvloeistof verbruik. dan moet het haast benzine zijn! ik lees ook dat jouw apparaat op gas loopt (lpi??) kan zijn dat er een benzine injector open blijft staan??? om op gas te rijden schakelen ze weerstanden voor de benzine injectors omdat de ecu anders in de noodloop schiet als je de benzine injectoren onderbreekt. mischien dat van 1 van die weerstanden de weerstand te laag is en daarom de injector wel opengaat ofzow??? tsja tis het enige wat ik kan verzinnen!! als een gasinjector blijft hangen gaatie niet roken!
maar dan zou toch ie ook beroerd lopen.. dan zou er 1 cilinder verzuipen..
Posted: Sun Apr 10, 2005 1:38 pm
by dak zonder bak
met een goed motor management is het tegenwoordig moelijk te herkennen!! hij regelt het toerental enzo bij!! meestal merk je het wel maar ik heb al eens meegemaakt dast een mtor niet helemaal fris en fruitig liep en die had ook een kapotte injector!! was beina niet te merken!
Posted: Wed May 25, 2005 7:47 am
by Reley
[schopje]
mijn 6je rookt tegenwoordig ook (wit), vooral als hij koud is. daar maak ik mij echter het minst druk om.
Ik heb ook gemerkt dat hij zowel olie als koelvloeistof lust. (ga vanavond weer es peilen).
nu ben ik motortechnisch niet echt 1 van de slimste, maar volgens mij betekend dat het einde van een koppakking toch?
Hij heeft er nu 291000 op zitten, waarvan een groot deel op gas (zit er nu niet meer in)
iemand tips?
Posted: Wed May 25, 2005 8:44 am
by Crowbar
Reley wrote:[schopje]
nu ben ik motortechnisch niet echt 1 van de slimste, maar volgens mij betekend dat het einde van een koppakking toch?
hoeft niet: lekt ie ergens koelvloeistof of olie? als het verbruik niet daarin kan zitten kàn het de koppakking zijn, maar er zijn meer mogelijkheden...
(niet om je te ontmoedingen hoor

)
Posted: Wed May 25, 2005 9:18 am
by Reley
zover ik kan zien lektie niet....
de enige vloeistof die er wel eens onder ligt is de condens van de airco
Is er nog een andere mogelijkheid om te (laten) controleren of een koppakking nog goed is?
Posted: Wed May 25, 2005 9:24 am
by Crowbar
Bak heeft een methode: door je bougiegat perslucht naar binnen pompen als de kleppen dicht staan: borrelt je koelcircuit dan.. dan is het raak..
olieverbruik na 3 ton (hoeveel dan?, en hoe lang tussen verversen? ik merk dat het verbruik stijgt als ie de olieverversingstermijn nadert (bijna 2 ton)
Ik zelf heb een vrij sterk reukvermogen (had die vis van

meteen gevonden) en ruik het soms ook aan de koelvloeistof dat er verbrandingsgassen in zitten...
Posted: Wed May 25, 2005 9:52 am
by Reley
laatste olie verversing was november. De zaterdag voor de meeting heb ik er een liter in moeten gooien en bijna een liter koelvloeistof. had wel al 15.000km erop zitten. Had ik gedaan omdat ik de kleppen flink hoorde
nu hoor ik mijn kleppen echter alweer zeer goed. dus als ik vanavond ga peilen verwacht ik dat het peil weer is gezakt.
(moet je trouwens met warme of koude motor peilen??)
Misschien is het allemaal mierenpenetratie gedoe, maar ik wil dat mijn blokkie het nog ff volhoud....
Posted: Wed May 25, 2005 10:03 am
by Crowbar
Reley wrote:had wel al 15.000km erop zitten.
(moet je trouwens met warme of koude motor peilen??)
dat bedoel ik: dan moet je niet bijvullen, maar verversen! en na 15000 een liter erbij! da's nix!
koud of warm maakt niet uit, zorg dat ie iig lang genoeg (horizontaal) stil staat: bij warm 5 minuten, bij "koud" langer dan een kwartier (niets is onnauwkeuriger dan starten, "ohja ff olie peilen"afzetten, en meteen die stok eruit, want dan ligt alle olie bovenin!)
Posted: Wed May 25, 2005 10:16 am
by Reley
Crowbar wrote:Reley wrote:had wel al 15.000km erop zitten.
(moet je trouwens met warme of koude motor peilen??)
dat bedoel ik: dan moet je niet bijvullen, maar verversen! en na 15000 een liter erbij! da's nix!
Dat bedoel ik dus met mijn opmerking dat ik de ballen snap van auto's
In mijn oude autotje heb ik zo'n 30.000km gereden zonder ook maar 1 druppel olie bij te vullen cq te verversen (van aanschaf tot ehh sloop) en de laatste dag stond het peil nog steeds bovenaan met een kleur die nog redelijk was.. (dat zei de monteur dan tenminste)
vandaar dat ik dit veel vond.....
Posted: Wed May 25, 2005 2:43 pm
by Crowbar
Reley wrote:In mijn oude autotje heb ik zo'n 30.000km gereden zonder ook maar 1 druppel olie bij te vullen cq te verversen (van aanschaf tot ehh sloop) en de laatste dag stond het peil nog steeds bovenaan met een kleur die nog redelijk was.. (dat zei de monteur dan tenminste)
vandaar dat ik dit veel vond.....
laat je niet misleiden: ik had een autootje waarvan het peil omhoogkwam ondanks dat het er aan de onderkant uitzeek

en de kleur bleef ook goed
RARA...
dankzij een lek inlaatspruitstuk zoog ie valse lucht, bij deellast vebrandde dan niet alle benzine, die dan langs de zuigers en kleppen bij de olie kwam om die OP TE LOSSEN!!

Posted: Wed May 25, 2005 3:32 pm
by Reley
dat blokje liep als een trein.
dat was het probleem ook niet waardoor hij naar de sloop moest.
heb ook niet het idee dat dat ding een probleem had.
maar goed, ik zal het gewoon ff goed in de gaten houden.
Bedankt voor het meedenken iig!