Remmen en overig onderhoud
Posted: Tue Aug 29, 2006 10:02 am
Hallo,
Na een 17.000 km zelf gereden te hebben, vond ik het tijd om de GE van wat onderhoud te voorzien. Die 17.000 km reed ik met trillende remmen en een kloppend rempedaal. Erg irritant, en na wat draadjes hier gelezen te hebben vermoedde ik dat het probleem bij een heetgelopen kromme remschijf lag doordat er een remklauw vast zat. Bij aankoop van de auto begin april heb ik de rechtsvoor remklauw al vervangen, want die zat toen al kei-vast.
Alvast nieuwe remschijven en blokken voor de voorzijde gekocht inclusief werkende linksvoor remklauw van de sloop, Brembo-schijven met Lucas-blokken en van plan om de achterremmen ook te checken en eventuele onoverkomelijkheden te verhelpen.
De remschijf linksvoor sleet al een tijdje raar af, een donker spoor in het midden van de schijf, en aan de achterzijde van de schijf zat in het midden een roestrand, heel vaag. Nou remmen en klauw vervangen (ging niet helemaal soepel maar tis gelukt) de rem linksachter bleek een vastzittende as te hebben, ik balen, doet de zuiger het gewoon goed, zit het asje vast!, die kon dus alsnog vervangen worden. wat voor middel doen jullie op die asjes? gewoon een kogerlagervet of siliconenspray ofzo? de rechterklauw achter was overigens prima. Verder alle remmen schoongemaakt natuurlijk.
Nouja, nu in totaal drie vervangen remklauwen verder, nieuwe schijven en nieuwe remvloeistof remt ie weer perfect!
Hiernaast nog olie, oliefilter en luchtfilter en bougies gewisseld, ruitenwissers vervangen, kapotte lampjes vervangen en de afstandbediening voor de centrale vergrendeling gedeeltelijk ingebouwd (kloteding opgeblazen door op de uitgaande puls 12v te zetten) dus ff nieuwe bestellen. Zo ben je dan 24 uur in een weekendje aan het klussen.
Coming up:
elektrische antenne vervangen
stoel hoogteverstelling is gaar, repareren
aandrijfashoes linksvoor zit scheurtje in, (laten) vervangen
bakolie
over +/- 20.000 km V-snaren+ spanrollen, D-riem vervangen.
en ach, je blijft bezig met een oude mazda….
groeten, Stevves.
Na een 17.000 km zelf gereden te hebben, vond ik het tijd om de GE van wat onderhoud te voorzien. Die 17.000 km reed ik met trillende remmen en een kloppend rempedaal. Erg irritant, en na wat draadjes hier gelezen te hebben vermoedde ik dat het probleem bij een heetgelopen kromme remschijf lag doordat er een remklauw vast zat. Bij aankoop van de auto begin april heb ik de rechtsvoor remklauw al vervangen, want die zat toen al kei-vast.
Alvast nieuwe remschijven en blokken voor de voorzijde gekocht inclusief werkende linksvoor remklauw van de sloop, Brembo-schijven met Lucas-blokken en van plan om de achterremmen ook te checken en eventuele onoverkomelijkheden te verhelpen.
De remschijf linksvoor sleet al een tijdje raar af, een donker spoor in het midden van de schijf, en aan de achterzijde van de schijf zat in het midden een roestrand, heel vaag. Nou remmen en klauw vervangen (ging niet helemaal soepel maar tis gelukt) de rem linksachter bleek een vastzittende as te hebben, ik balen, doet de zuiger het gewoon goed, zit het asje vast!, die kon dus alsnog vervangen worden. wat voor middel doen jullie op die asjes? gewoon een kogerlagervet of siliconenspray ofzo? de rechterklauw achter was overigens prima. Verder alle remmen schoongemaakt natuurlijk.
Nouja, nu in totaal drie vervangen remklauwen verder, nieuwe schijven en nieuwe remvloeistof remt ie weer perfect!
Hiernaast nog olie, oliefilter en luchtfilter en bougies gewisseld, ruitenwissers vervangen, kapotte lampjes vervangen en de afstandbediening voor de centrale vergrendeling gedeeltelijk ingebouwd (kloteding opgeblazen door op de uitgaande puls 12v te zetten) dus ff nieuwe bestellen. Zo ben je dan 24 uur in een weekendje aan het klussen.
Coming up:
elektrische antenne vervangen
stoel hoogteverstelling is gaar, repareren
aandrijfashoes linksvoor zit scheurtje in, (laten) vervangen
bakolie
over +/- 20.000 km V-snaren+ spanrollen, D-riem vervangen.
en ach, je blijft bezig met een oude mazda….
groeten, Stevves.