Page 1 of 2

probs met stationair lopen

Posted: Mon Sep 25, 2006 9:10 pm
by roy moti
best forummers sinsd 2 weken wil mijn auto niet
stationair draaien hij loopt zeg maar ongeveer 200
toeren of minder houdt ik het gas pedaal op 900 toeren
draait de motor als een zonnetje. dacht zelf aan een
vuil in gasklep huis .heb vacuumslangen gecheckt en
maar dezxe vertoonde geen scheuren ofzo luchtmassa
meter gecheckt werkt ook goed . mensen nog een idee
wat dit zou kenne zijn heb een hint gekregen van dat
het een senor zou kunnen zijn die op het gasklep huis zit
tps sensor weet iemand wat dit is kan het niet vinden in wp
handboek

Posted: Mon Sep 25, 2006 9:22 pm
by Reley
n00bmodus:
Stationairregelaar vuil?

Posted: Mon Sep 25, 2006 9:27 pm
by roy moti
heb ik ook al aan zitten denken moet er maar
snel werk van maken is vervelend rijden zo

Posted: Mon Sep 25, 2006 9:56 pm
by kasperhettinga
200 toeren lijkt me sterk: onderste (dikke) streep van toerenteller is 500 toeren. Daaronder slaat de motor af (400 toeren is volgens mij minimum)...

gasklephuis reinigen wil wel eens helpen. gewoon inlaat-lucht-slang van gasklep loshalen. En dan met een doek met carb-reiniger de boel poetsen.

stappenmotor reinigen werkt vaak nog beter. dit is het ronde ding dat op je gasklephuis vastzit (met soms één of meerdere beveiligde torx-jes). hier wil zich wel eens heel veel vuil (roet) in ophopen. schoonmaken is 10-15 minuten werk: schroeven los om de 2 helften te scheiden, zuiger die je ziet zitten even poetsen en alles weer in elkaar.

als dit niet helpt kan je je TPS (gasklep-potmeter) checken. Deze zit op de zijkant van je gasklephuis, gespiegeld aan de bevestiging van de gaskabel. Je kan deze het best "backproben": spelden/naalden in de connector bij de draden erbij drukken en de connector laten zitten. Dan contact aan. En dan meten welke voltages je meet. Als je de connector loshaalt meet je niks zinvols ;)

Andere mogelijkheid is een niet goed sluitende EGR. Deze zit met 10mm bouten onder je gasklephuis bevestigd. Is niet heel makkelijk los te halen...maar als je 'm los hebt gewoon vullen met carb-reiniger, inweken, en leeggieten. en dan nog even de doorgang tussen EGR en inlaat schoonmaken met carb-reiniger

Succes!

Posted: Mon Sep 25, 2006 9:58 pm
by tieske turbo
bij de probes is het vaak: IAC (idle air control) en idd die TPS (throttle position sensor) maar het kan ook zijn dat je slang op je gasklephuis scheurtjes vertoont...

Posted: Mon Sep 25, 2006 11:11 pm
by roy moti
thanx heren
gaat er morgen maar is aa beginne

Posted: Tue Sep 26, 2006 5:02 pm
by vannelle
Hetzelfde verhaal heb ik gehad met mijn GE => inlaatspruitstukpakking was lek.
Na het vervangen liep ie zoals het hoort.

Posted: Tue Sep 26, 2006 5:10 pm
by kasperhettinga
inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...

Posted: Tue Sep 26, 2006 5:40 pm
by roy moti
laten we hopen van niet maar ik zou
er dus vandaag aan beginne maar kom
net thuis is er weer iets tussen gekomen
dus gaat ook niet door morgen weer een kans

Posted: Tue Sep 26, 2006 6:01 pm
by vannelle
kasperhettinga wrote:inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...
Ik snap je logica, maar het was toch echt zo.
Dit is trouwens heel snel en makkelijk te controleren door met haarlak (bij draaiende motor) rond de aansluiting te spuiten.
De haarlak dicht tijdelijk een eventueel gat af en het verschil hoor en merk je direct.

Posted: Tue Sep 26, 2006 6:02 pm
by vannelle
roy moti wrote:laten we hopen van niet
Hoop nou maar van wel, veel tijd en moeite ben je er niet aan kwijt. ;)

Posted: Tue Sep 26, 2006 6:53 pm
by kasperhettinga
vannelle wrote:
kasperhettinga wrote:inlaatspruitstuk lek = extra lucht = meestal fluctuerend, hoger toerental.

maar is niet onmogelijk hoor dat dit het is, ik verwacht het alleen niet zo snel als oorzaak...
Ik snap je logica, maar het was toch echt zo.
Dit is trouwens heel snel en makkelijk te controleren door met haarlak (bij draaiende motor) rond de aansluiting te spuiten.
De haarlak dicht tijdelijk een eventueel gat af en het verschil hoor en merk je direct.
Remmenreiniger werkt ook goed als er geen vrouw in huis is :-D

Wel frappant dat je motor zo laag in de toeren ging lopen. Op zich is de inlaatspruitstukpakking volgens mij wel iets wat vaker lek gaat bij de 626, maar normaal krijg je enkel een instabiel stationair toerental, niet zo laag. Aangezien het snel en makkelijk te testen is, is het in elk geval een goed idee om even naar te kijken!

Posted: Tue Sep 26, 2006 8:30 pm
by vannelle
kasperhettinga wrote: Remmenreiniger werkt ook goed als er geen vrouw in huis is :-D
Volgens mij werkt alles wat wat uit een spuitbus komt wel. :buig:
kasperhettinga wrote:Wel frappant dat je motor zo laag in de toeren ging lopen. Op zich is de inlaatspruitstukpakking volgens mij wel iets wat vaker lek gaat bij de 626, maar normaal krijg je enkel een instabiel stationair toerental, niet zo laag. Aangezien het snel en makkelijk te testen is, is het in elk geval een goed idee om even naar te kijken!
Ik denk dat het ook van de grootte van het gat afhangt.
Even vergeleken met een choke: Mét choke is het mengsel rijker dus heb je een hoger toerental.
Bij een kapotte pakking is het mengsel armer en vergeleken met een choke is het idee dat het aantal toeren omlaag gaat misschien nog niet eens zo heel vreemd.
Zoals gezegd, hangt denk ik ook af van de grootte van het gat.

Posted: Tue Sep 26, 2006 9:58 pm
by roy moti
het grootste probleem is ik heb alles
liggen remmereiniger en gereedschap
maar waar in de schuur ?alles ligt in
dozen aangezien ik net verhuist ben
en en de schuur nog lang niet aan toe ben.
ik heb op dit moment nog niet eens een
normale steeksleuteltje 10. dusmaar ik
gaat het zo gauw mogelijk proberen te
verhelpen tis niet te rijden zo

Posted: Thu Sep 28, 2006 6:19 am
by kasperhettinga
roy moti wrote:het grootste probleem is ik heb alles
liggen remmereiniger en gereedschap
maar waar in de schuur ?alles ligt in
dozen aangezien ik net verhuist ben
en en de schuur nog lang niet aan toe ben.
ik heb op dit moment nog niet eens een
normale steeksleuteltje 10. dusmaar ik
gaat het zo gauw mogelijk proberen te
verhelpen tis niet te rijden zo
Ik weet niet waar je weg komt, maar ik wil best een handje helpen ;) Ik weet iig wel waar ik mijn gereedschap heb :dutch: