Page 1 of 1
Hoe waterpomp vervangen
Posted: Fri Feb 16, 2007 9:33 pm
by kobbie
Ik ben toe om een waterpomp te vervangen.
Het is al deels gedemonteerd, maar ik zie dat de distributie looprol los moet + de onderste riemschijf .
Is het zo bij het demonteren van de onderste riemschijf dat je ook de D-riem lost?
Dat is voor de moment mijn probleem.
Had ik het geweten dan had ik automatisch de D-riem mee vervangen.
Posted: Fri Feb 16, 2007 10:39 pm
by kobbie
Hoe durf je op een mazda forum, natuurlijk een MAZDA .
Maar een grapje kan ik wel ...appriciëren.
By the way bij een fiatmoet je niks lossen van D-riem etc.
Gewoon de A-riem los en bouten los enwaterpomp lossen.
Heb ik trouwens al gedaan.
Het is leuk gezegd , maar zoveel plaats (voor de handjes)is er niet bij de fiat als bij de mazda.
Dus mijn leuze is nog altijd in 't vervolg een Mazda.
Want het verschil is, het scheelt een pak bij het vervangen van de waterpomp van het aantal KM.
Zo als je mij kan helpen GRAAG.
Posted: Fri Feb 16, 2007 10:51 pm
by kobbie
Sorry Dutch, ik was er even niet bij maar het gaat hier inderdaad over een GE 1800 16v van '95 van 't vrouwtje waar man lief mag of moet aan werken, maar in de week van Valentijn mag je toch een beetje toegevelijker zijn.
Voor het vrouwtje.
Posted: Fri Feb 16, 2007 11:39 pm
by kobbie
Effe verder gekeken , de riemschijf van de krukas is dat één geheel met D-schijf maw als je de riemschijf voor de water, alternator op de krukas lost los je dan ook de schijf van de D-riem?
Posted: Sat Feb 17, 2007 12:38 am
by kasperhettinga
Je kan de krukaspoelie loshalen, zonder de distr. zelf los te halen...
Hier vind je meer over vervangen waterpomp zonder distributie los te halen:
http://wezel.shacknet.nu/viewtopic.php? ... e&start=17
Posted: Sat Feb 17, 2007 12:47 am
by kobbie
Thanks, dat was dat ik zocht. Morgen vroeg uit de veren.
Ik had al op het forum gezocht maar niet gevonden.
Eenvoudig is 't met de fotookes en uitleg.
Bedankt alleszins
Posted: Sat Feb 17, 2007 4:07 pm
by kobbie
de waterpomp is vervangen.
D-riem ook.
De motor draait, maar maakt lawaai richting distributie of waterpomp.
De motor loopt warm , de vrijloop begint op en neer te gaan tussen 1500 en 2000 toeren . Kan het zijn dat er een tandje verkeerd ligt?
Moet de pomp of ontlucht worden?
Posted: Sat Feb 17, 2007 5:09 pm
by kobbie
Ik heb nu nog koelvloeistof opgegoten en voorlopig klinkt het goed
Posted: Sat Feb 17, 2007 5:15 pm
by kasperhettinga
Toerental motor wordt door stappenmotor geregeld, die weer afhankelijk is van koelvloeistoftemp...dus voldoende koelvloeistof is belangrijk voor stat. toerental...
Posted: Sat Feb 17, 2007 6:16 pm
by kobbie
Gelijk heb je!!
Weeral iets dat we bijweten.
Ik heb nu genoeg vloeistof opgegoten en een heb een testrit gedaan.
Alles toont en klinkt goed.
Jammer dat ik de rollen niet heb kunnen vernieuwen wegens niet voorradig.
We hebben nu de ervaring wat er allemaal moet gebeuren mocht nodig zijn.
Toffe club
Hoi hoi nu nog karnaval gaan vieren in Duitsland!!! Vanavond nog.
Direct de vuurdoop !!