Page 1 of 1
Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Fri Feb 29, 2008 2:42 pm
by Mazdarati
Klein probleempje met de Xedos.
Optrekken in de eerste versnelling is een ramp.
Zodra hij tussen de 1000/1500 toeren komt, valt hij uit (toeren vallen weg).
Tenzij ik een dot gas geef, vooruit schiet en boven de 1500 toeren uitkom.
Verder geen enkel probleem, zelfs niet bij hoge snelheid/toeren.
Probleem doet zich ook voor bij lage snelheid in de tweede versnelling.
Zodra ik in het bereik zit, wil de motor ermee kappen.
Sputteren als een gek en niet vooruit te krijgen.
Ik vermoed zelf de LMM, aangezien bougie's en luchtfilter niet zo oud zijn.
Iemand nog tips / ideeen

Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Fri Feb 29, 2008 7:32 pm
by dak zonder bak
lmm is vaak prijs.
check ook even voor vacuum lekages rond je inlaat
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Sat Mar 01, 2008 7:39 pm
by Mazdarati
Na lang zoeken heb ik het probleem gevonden.
Fijne haarscheurtjes in de luchtslang tussen het filterhuis en de gasklephuis.
Tijdens het optrekken kantelde het blok lichtjes zodat de scheuren wijder open gaan staan.
Door de aanzuiging van extra lucht buiten de luchtmassameter om, kreeg ik een te arm mengsel.
Gevolg, stotteren en afslaan.
Beetje ducktape erom en een nieuwe slang besteld.
Blijkt dat ding alleen bij de dealer verkrijgbaar te zijn voor de hoofdprijs van 100,-
Weet iemand nog een leuk adresje????
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Sat Mar 01, 2008 8:13 pm
by mister mazda
Ik zag vandaag nog een lichtblauwe xedos op de sloop staan bij zestienhoven in rotterdam.
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Sat Mar 01, 2008 10:43 pm
by Casejunkie
Zo heeft onze dealer dat toendertijd ook opgelost mij mijn ouders wagon (nu dus van mij) Lekker de ductape laten zitten werkte perfect.
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Sun Mar 02, 2008 11:24 am
by dak zonder bak
of siliconen slang bestellen??? samco is te duur maar je heb tegenwordig van die imitatie zooi die netzo goed is. siliconhoses.com geloofik
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Mon Mar 03, 2008 2:23 pm
by Mazdarati
mister mazda wrote:Ik zag vandaag nog een lichtblauwe xedos op de sloop staan bij zestienhoven in rotterdam.
Mijn xedos is van '96 meestal zijn de modellen op de sloop ouder.
Ben bang dat de slangen dan ook al bijna gaar zijn.
Casejunkie wrote:Zo heeft onze dealer dat toendertijd ook opgelost mij mijn ouders wagon (nu dus van mij) Lekker de ductape laten zitten werkte perfect.
Gezien de effect op mijn blok (volgas optrekken en dan maar hopen dat je voorganger ook zo snel is, dus niet

) ga ik liever voor een iets meer permanente oplossing.
Om een of ander reden vertrouw ik die ducktape niet zo, laat door de warmte eerder los lijkt het.
dak zonder bak wrote:of siliconen slang bestellen??? samco is te duur maar je heb tegenwordig van die imitatie zooi die netzo goed is. siliconhoses.com geloofik
Er zitten nog een aantal aansluitingen op de slang.
Weet niet of ik dan een imitatieslang kan gebruiken.
Maar wel de moeite waard om het uit te zoeken, thanks.
Wezel wrote:of pu motor steunen en tape


Blok volledig vast tapen is ook nog een optie

Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Mon Mar 03, 2008 7:15 pm
by Piet
kan je een foto maken van de slang?
ik heb nog een paar op de plank liggen
daar kan nog wel eens 1 bij liggen van de xedos (had er 2 na de motorwissel)
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Wed Mar 05, 2008 1:03 pm
by Mazdarati
Piet wrote:kan je een foto maken van de slang?
ik heb nog een paar op de plank liggen
daar kan nog wel eens 1 bij liggen van de xedos (had er 2 na de motorwissel)
Het is een harmonicaslang met een 90 graden bocht.
Deze zit tussen het luchtfilterhuis en gasklephuis.
Geloof dat de lmm er ook nog bij zit.
Verder zat er in de bocht nog een stekker aangesloten.
Geloof dat er aan de onderkant ook nog iets van een aansluiting zit.
Kan wel een foto maken, alleen zie je er weinig van.
Heb hem helemaal dicht getaped.
Maar zal hem zo ff schieten.
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Wed Mar 05, 2008 2:29 pm
by Mazdarati
Bij deze de foto.
Als je hem hebt Piet, graag ook de huidige staat ervan doorgeven.
Kreeg namelijk net een belletje van de dealer, ze hebben de slang in huis.
Kijken of het nog problemen geeft als ik de bestelling annuleer.

Links het luchtfilterhuis, boven het gasklephuis.
Foto is vanaf de zijkant genomen vanwege de aansluitingen (rechts)
Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Wed Mar 05, 2008 4:43 pm
by Piet
die heb er niet meer tussen liggen helaas....
het is ook het beste om een nieuwe te nemen kan je er weer jaren tegenaan

Re: Xedos blijft hangen bij 1000/1500 rpm
Posted: Thu Mar 06, 2008 11:06 am
by Mazdarati
Piet wrote:die heb er niet meer tussen liggen helaas....
het is ook het beste om een nieuwe te nemen kan je er weer jaren tegenaan

Gisteren als nog de slang opgehaald.
Dealer heeft me een redelijke korting gegeven (25%).
Vond het zelf ook belachelijk duur.
Morgen maar ff die slang vervangen en gelijk me gasklephuis reinigen.
Nog bedankt Piet
