ATF olie (stuurbekrachtiging) verversen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts: 306
Joined: Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: almere

ATF olie (stuurbekrachtiging) verversen

Post by Mike 626 GE »

Wie weet waar de ATF olie aftapplug zit van de stuurbekrachtiging en hoeveel ltr. erin gaat? Volgens mij kan ik er gewone standaard ATF olie in stoppen, maar dan moet ik wel eerst weten waar de aftapplug zit.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts: 3682
Joined: Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Heemskerk
Contact:

Re: ATF olie (stuurbekrachtiging) verversen

Post by Marcel Smeding »

Mike 626 GE wrote:Wie weet waar de ATF olie aftapplug zit van de stuurbekrachtiging en hoeveel ltr. erin gaat? Volgens mij kan ik er gewone standaard ATF olie in stoppen, maar dan moet ik wel eerst weten waar de aftapplug zit.

Gaat ongeveer een liter in, maar een aftapplug, das een goeie.
Zal vast in het werkplaatshandboekstaan, maar uit mijn hoofd heb ik geen flauw idee.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts: 1300
Joined: Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626: 6 GY 02-07 (wagon)
Location: Nieuwegein

Post by Barry Smits »

Als er geen plug zit, zou ik het laagste punt opzoeken en die los trekken.
Weet echter niet of het systeem zelf-ontluchtend is.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts: 3682
Joined: Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding »

Barry Smits wrote:Als er geen plug zit, zou ik het laagste punt opzoeken en die los trekken.
Weet echter niet of het systeem zelf-ontluchtend is.
Voor ontluchten moet je de voorwielen opkrikken en eerst een aantal maal heen en weer sturen zonder draaiende motor en daarna met draaiende motor, als ik het me goed herinner.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts: 306
Joined: Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: almere

Post by Mike 626 GE »

oke guys, leuk dat jullie met me meedenken maareh, niemand weet nog waar de officiele aftapplug zit geloof ik. Nu hebben de meeste ook niet mijn type GE. I know. Jullie weten veel meer van de GD/GV maareh, wie zou het echte antwoord weten? Weet je wat, we maken er een kwis van. Wil de echte GE beun opstaan en ons/mij uit ons lijden verlossen en antwoord geven op de vraag, waar zit de aftapplug? Wat is de officele wijze om deze bak z'n ATF/stuurbekr. te verversen? Wie bladerrrt er ff door een manual voor me? Ennuh de wielen heen en weer bewegen om te onluchten, die wist ik al maar thx anyway. Volgens mij hoef je daar de wielen niet voor omhoog te krikken....
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
626 x yeah!!
Mazda 626 Lord
Posts: 1184
Joined: Sun Jan 11, 2004 7:54 pm
Type 626: Geen

Post by 626 x yeah!! »

je gaat hem toch niet heen en weer sturen terwijl je stil staat hoop ik?
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts: 3682
Joined: Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding »

626 x yeah!! wrote:je gaat hem toch niet heen en weer sturen terwijl je stil staat hoop ik?
Goed lezen aub., wielen opkrikken. :-D
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
User avatar
luts
Ervaren Racer
Posts: 561
Joined: Sat Jan 03, 2004 4:35 pm
Type 626: oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location: 's-gravenzande

Post by luts »

de aftap plug van je p.s is de retour leiding van je stuurhuis , dat is de leiding die je achter een hitteschiltje vind. voor het ontluchten kijk je bij marcels topics
hebben marcel en ik nu gewonnen???
User avatar
luts
Ervaren Racer
Posts: 561
Joined: Sat Jan 03, 2004 4:35 pm
Type 626: oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location: 's-gravenzande

Post by luts »

zie ook hoofdstuk 10-8 van de werrkplaats cd ( die van de utrechtse meeting verleden jaar)
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts: 306
Joined: Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: almere

Post by Mike 626 GE »

loop ik alweer te k..... sorrie guys.
Last edited by Mike 626 GE on Mon Mar 28, 2005 1:45 pm, edited 1 time in total.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts: 306
Joined: Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: almere

Post by Mike 626 GE »

luts wrote:de aftap plug van je p.s is de retour leiding van je stuurhuis , dat is de leiding die je achter een hitteschiltje vind. voor het ontluchten kijk je bij marcels topics
hebben marcel en ik nu gewonnen???
Volgens mij ben jij de winnaar, :dekker: als het tenminste klopt wat je schrijft. Jij bent de eerste die ermee komt Luts :buig: .
Waar staat p.s voor? zal wel stuurbekrachtiging zijn....

Marcel had de truk van het heen en weer sturen van de wielen. En hij is er nu zeker van dat de wielen vrij in de lucht heen en weer bewogen moeten worden, dus gaan ik dat dan ook doen natuurlijk.
PaulK626modifyer wrote:Ik ga vandaag wat bekabeling aanleggen onder de kap. ik zal gelijk even kijken of ik het kan vinden en ik zal ook eens in het boekje kijken. Als ik erachter kom dan laat ik het je even weten
Laat je het ons nog ff weten of het klopt Paul? Ik hoor graag van meer kanten. Lijkt me wel een plausibel verhaal van Luts, en hij verwijst nog naar een cd rom (die ik niet heb) en Marcel topics (moet ik nog ff naar zoeken waar ik dat kan vinden.

Als ik het dus goed begrijp zit er geen aftapplug op maar moet ik de retourleiding van het stuurhuis loskoppelen (bij het stuurhuis, laagste punt neem ik aan) en daar de boel laten weglopen. (warm/koud of maakt niet uit? warm lijkt me beter).

Dan weer vastzetten, en boven in het reservoir weer bijvullen. ff wachten tot de olie zakt en dan dan de wielen in de lucht en heen en weer draarien paar keer (zonder motor) en weer ff wachten en dan motor starten en heen en weer draaien met draaiende motor.

Luts is de winnaar!!!!!! :buig: :buig: :buig: :buig:
Last edited by Mike 626 GE on Tue Mar 29, 2005 12:13 pm, edited 1 time in total.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
User avatar
luts
Ervaren Racer
Posts: 561
Joined: Sat Jan 03, 2004 4:35 pm
Type 626: oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location: 's-gravenzande

Post by luts »

marcel ook dan!!!!
p.s. ----power streering
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts: 306
Joined: Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626: 626 GV 87-97 (wagon)
Location: almere

Post by Mike 626 GE »

luts wrote:de aftap plug van je p.s is de retour leiding van je stuurhuis , dat is de leiding die je achter een hitteschiltje vind. voor het ontluchten kijk je bij marcels topics
hebben marcel en ik nu gewonnen???
Marcels topics?? UUh Duh, ikke kan nie vinden. Waar ikke zoeke moete??
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

Mike 626 GE wrote:
luts wrote:de aftap plug van je p.s is de retour leiding van je stuurhuis , dat is de leiding die je achter een hitteschiltje vind. voor het ontluchten kijk je bij marcels topics
hebben marcel en ik nu gewonnen???
Marcels topics?? UUh Duh, ikke kan nie vinden. Waar ikke zoeke moete??
Marcel = Xerxes.....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts: 3682
Joined: Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding »

marcel = xerxes :mecker: :mecker: :-D :-D
Marcel = marcel :-D
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Post Reply