bas_plezant wrote:hey niels,
Heb zelf tijdje geleden m'n voorruit laten vervangen en da's een duur grapje...
€550,-!!!!
Dus schrik niet van een hoge rekening..
daarom wil ie weten wat het kost om zelf te doen: ik heb het van mijn 323 sedan zelf gedaan en heb de sierrand niet meegenomen (€80 ofzo) en dan kan het voor €250 maar dat ziet er niet uit.. daarna heb ik ruitschade meeverzekerd voor € 2 per maand ofzo..
haal eerst zoveel mogelijk eromheen weg: wip je ruitenwisserarmen van hun asjes af, dan met een paar schroeven het zwarte rooster tussen motorkap en voorruit, je sierlijsten van de raamstijlen en zonnekleppen en liefst ook je hemel (als je zonnekleppen weghaalt zakt deze door en loop je méér risico om hem door te snijden) je spiegel zit op een opgelijmd blokje en schuif je daar omhoog vanaf door er van onderaf een fittingschroevendraaier tussen te wippen.. is ff zoeken maar misschien kun je op je niewe raam een voorstelling maken hoe het zit, want als het goed is zit het blokje daar al op.
als je bij een bovenhoek begint lukt het als je voorzichtig doet net met 6 ouwe gitaarsnaren, beter haal je iets van RVS-kaassnijdraad bij de kaasboer !let op, hiermee snij je dwars door je glas als je niet oppast, dus ook door lak en bekledingdelen aan de binnenkant incl je dash.., maar de bedoeling is om alleen de kit tussen je glas en je carrosserie door te snijden, zo vlak/plat mogelijk langs de ruit.
je slaat de uiteinden om een klosje hoet ofzo anders snij je ook in je vingers! dan zaag je eerst een hoekje door tot je een uiteinde naar binnen door kan voeren en dan moet je helemaal rond gaan, ook aan de onderkant bij de motorkap (hulp is hier handig, een binnen en een buiten en dan rustig touwtje trekken. haal nu alle glassplinters weg en snij overtollige oude kit weg, ruw de lak van carrosserie in de ruitsponning een beetje op, maar maak hem niet blank tenzij je roest vindt: behandel evt roestplekjes meteen goed, roestpitten kunnen de oorzaak zijn van je gebarsten ruit en anders wel van (latere) lekkage. alles goed ontvetten met op de kitpatroon voorgeschreven middelen.
onder bij de motorkap zitten verstelbare aanslagblokjes waar je ruit op kan steunen voor de maat.
een kitpatroon ruitenkit en als dat daar op staat ook activator gebruiken zoals aangegeven en je nieuwe raam weer op zijn plek kitten. leg een hoge, puntige strook kit (vaak is er een V uit de spuitmond gesneden, dit is je vorm, je zet de spuitmond haaks op je carrosserie me de V naar achteren tov je richting) rondom die je goed plat drukt als je je raam erop legt, maar druk niet alle kit weg: het moet straks kunnen veren op je carrosserie dus hou 2/3 mm kitdikte overal houd er rekening mee dat je tijdens het drogen geen deuren opent of weer dichtgooit (doe je ramen naar beneden, dan kun je daardoor de onderkant van je raam opvangen als je hem neerlegt als je geen zuignappen hebt.
waarschijnlijk heb je je sierrubber kapot gesneden bij het verwijderen, als hij nog enigszins heel is kun je proberen deze terug in de kit te drukken als je raam zit, anders haal je een nieuwe en vouw je deze vast goed om je raam voordat je ze samen op de kitstrook legt.
als er airbags in je auto zitten zul je langer moeten wachten (uur of 4) voor je weer met je auto mag bewegen (airbags steunen soms tegen je raam, dan drukken ze hem er weer uit, anders kan je vaak alweer na 1,5 uur wegrijden, wederom, zie verpakking..