Ik ben hier even terug. Onlangs toen ik naar de technische keuring reed in maart, heb ik het reeds gevoeld dat de '95 626 van mijn moeder niet echt voorbeeldig schakelt. Laat het me stroef noemen en met momenten zelfs moeilijk om hem in 2de te krijgen.
Vandaag was ik bij haar op bezoek en wist ze mij te vertellen dat ze onlangs boodschappen gedaan had en dat ze helemaal niet meer in 4de kon schakelen...
Is er een typische fout bij deze modellen die ik eens van naderbij kan bekijken ? Ter herinnering, deze wagen heeft amper 38.000 km...
Wat is jullie mening vooraleer ik hem binnensteek bij de dealer ?
je mag toch aannemen dat het een "kleinigheidje" is met zo'n kilometerstand.
Naast wat er al genoemd is:
Komt de koppeling wel goed vrij??
Remvloeistof ( zit ook in koppelingscircuit) is hygroscopisch, dus trekt water aan.
Na loop van jaren kan dit wat probleempjes geven, zeker als de auto niet veel rijdt.
Is al eens een stofhoes bij de steekas vervangen door de garage. Als ze die lostrekken kan er ook olie uit komen en als dat niet bijgevuld is. Tja dan kan het niet goed aflopen.
Met zijn lage km-stand is er in feite nog nooit iets stuk geweest.
Zou het misschien kunnen zijn dat die bak stroef schakelt omdat ze te weinig rijdt ? Mijn moeder heeft vorig jaar slechts 1000 km gereden, dus ja, hij staat 99,99% van zijn tijd in de garage te wachten tot hij eens uitgelaten wordt. En dan is zo'n ritje slechts 3km naar de winkel en 3km terug....
begin eens met de scharnieren van je schakelstangen van de pook naar de bak te smeren (doe ik elke keer als ie op de brug staat en merk je meteen) ik gebruik white grease dat dun ertussenkruipt en dan indikt
en laat jij hem dan eens goed uit! deed ik ook toen ik net mijn rijbewijs had met oma's Volvo 66 die anders op z'n verst naar de zangvereniging (5 km?) ging..
en oma dacht dat ze een nieuwe auto reed als ik terugkwam
niet piepen over de benzine die je/ze verstookt, dat zijn onderhoudskosten
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé opGAS Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Eerst op de doorgaande weg een lekker stukje goed warmdraaien daarna lekker een uurtje of wat door de stad heen en weer rijden zo dat je veel moet schakelen en daarna ff de snelweg op om ff goed in zijn 5 door te halen zodat de uitlaat met kat goed door kan blazen, leef je uit een middagje lang
Ik heb al veeeel auto's gehad en aan gewerkt( klassiekers e.d.) , maar nog nooit bakolie ververst.
Als de bak niet lek is, zou ik er niets aan doen dan evt. het oliepeil controleren.
Zal niet het probleem zijn van het stroef schakelen, maar wisselen kan zeker geen kwaad.
Die olie is waarschijnlijk ook al 20 jaar oud en ze verouderd wel degelijk.
Als je de accubak verwijderd en je neemt een trechter met een verlengstuk op de tuit, kun je er heel goed bij om hem weer te vullen.
Om af te tappen zul je echt onder de auto moeten.