thermostaat probleem

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

thermostaat probleem

Post by Reley »

*$&@&!%% :mecker: )(@#&$

okee, dat is eruit.
Ik heeft weer het volgende. De thermostaat is kapoet. zodra ik stilsta (file ofzo) dan staat mijn temperatuur meter binnen notime net niet in het rood.
Ga ik rijden, dan zakt hij weer af. Koelvloeistof meteen net boven pijl gebracht vanmorgen toen ik het merkte en een vriend gebeld die automonteur is. Hij besteld alvast een nieuwe thermostaat, maar die kan er pas eind deze week in waarschijnlijk.
Ondertusen moet ik wel iedere dag op en neer van Breda naar Eindhoven, en ik moet deze week ook nog even naar Maastricht.
Heeft iemand tips om de motor toch koel te houden?
(en niet aankomen met "dan bouw je toch een diepvries onder je kap" want dat zal neit werken :P )
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
young_einstein

Re: thermostaat probleem

Post by young_einstein »

Reley wrote:*$&@&!%% :mecker: )(@#&$

okee, dat is eruit.
Ik heeft weer het volgende. De thermostaat is kapoet. zodra ik stilsta (file ofzo) dan staat mijn temperatuur meter binnen notime net niet in het rood.
Ga ik rijden, dan zakt hij weer af. Koelvloeistof meteen net boven pijl gebracht vanmorgen toen ik het merkte en een vriend gebeld die automonteur is. Hij besteld alvast een nieuwe thermostaat, maar die kan er pas eind deze week in waarschijnlijk.
Ondertusen moet ik wel iedere dag op en neer van Breda naar Eindhoven, en ik moet deze week ook nog even naar Maastricht.
Heeft iemand tips om de motor toch koel te houden?
(en niet aankomen met "dan bouw je toch een diepvries onder je kap" want dat zal neit werken :P )
heeel simpel, haal je termostaat er uit, dan blijft je auto wel kouw (mits je in de file staat) maar hij gaat iig niet kapot

gr,
Remco
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

het probleem is dus, dat ik dagelijks meer kilometers file rij dan echt "op snelheid" om het maar zo te zeggen....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
young_einstein

Post by young_einstein »

Reley wrote:het probleem is dus, dat ik dagelijks meer kilometers file rij dan echt "op snelheid" om het maar zo te zeggen....
zal geen probleem zijn, het beste wat je dan kan doen is te zorgen dat je van altijd draait, dan warmt hij minder snel op
User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts: 3682
Joined: Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location: Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding »

young_einstein wrote:
Reley wrote:het probleem is dus, dat ik dagelijks meer kilometers file rij dan echt "op snelheid" om het maar zo te zeggen....
zal geen probleem zijn, het beste wat je dan kan doen is te zorgen dat je van altijd draait, dan warmt hij minder snel op
Als je thermostaat dicht blijft staan, heb je nauwelijks tot geen doorstroming naar je radiateur. Je fan laten draaien zal dan ook niet veel zin hebben. thermostaat verwijderen en de fan laten doen wat ie normaal ook doet, aanslaan als het nodig is, dat is de manier om het probleem tydelijk te omzeilen. Een motor die slecht op temp komt is altijd nog vele malen beter dan dat hij oververhit raakt.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

tja, het op temperatuur komen doet hij nu erg goed. zodra ik stil ga staan ofzo dan vliegt de meter omhoog.
Ik rij al met de kachel op sambal en op standje orkaan, dan kan hij nog wat warmte kwijt.
Naj, woensdag heb ik al een car-pool date alleen morgen nog iets verzinnen en strax naar huis.
en dan kijken of woensdag avond de nieuwe thermostaat erin kan.
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

je motorkap achter liften ( bij de scharnieren anders afstellen) danwel een stuk van het afdichtrubber tussen schutbord en motorkap uit halen (niet waar je kachel aanzuigt, anders zuigt die warme lucht aan en "koelt" je kachel weer minder/krijg je dampen binnen.
Je koelvin blaast lucht onder je motorkap, die lucht wordt warm, en warme lucht stijgt op.. daarom is het zaak dat hij ook naar boven weg kan, en niet onderdoor langs je schutbord.. deze truc is beproefd in australië op een ouwe Ford Falcon, die ook al geen thermostaat meer had :-D Als deze moter het dan nog warm kreeg in de stad trok ik de motorkap van binnenuit los, zodat hij opveerde tot de veiligheidshaak..(deze moet het dan wèl doen!!), dan had ie flinke uitstroomopeningen langs de zijkanten van de motorkap..

volgens Bak koelt gewoon kraanwater beter dan koelvloeistof.. is misschien ook de moeite waard om te proberen

je hebt de kachel toch wel op "verse" lucht staan en niet op recirculeren?
ik ga ervan uit, maar vraag het toch maar ff voor de zekerheid, kan nog iets schelen
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

als ik het verhaal zo lees twijfel ik of het de termostaat is!
als je stilstaat looptie warm en als je rijdt niet! als de termostaat echt dicht zit looptie ook heet tijdens het rijden! je radiatuer is namelijk afgelsoten.
het verhaal zou alleen kunnen als je termostaat half open (of half dicht :-D ) zit!
oplossing is idd simpel: mop die termostaat eruit! ne als je het dan tog open hebt douw je der gelijk een nieuwe in! stelt geen reet voor!
is makkelijker als allerlei andere trucken met koelventilatoren en half open motorkappen ed.
volg de bevonste radiatuer slang richting je blok. daar waarie het blok ingaat zit een alu blokje met een boutje of 3 of 4 vast! waarschijnlijk nog wat thermoschakelaars en sensoren erop. daar zit dat ding in! opemake en die nieuwe in de zlevde richting er weer in! koelsaus bijvulle en gaan met die banaan!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

ook als ik rij loopt hij iets warmer op. niet zo extreem als dat hij stilstaat.
heb ook het idee dat de thermostaat op een bepaald punt blijft hangen.

De nieuwe is iig besteld, maar kan er (qua tijd) niet eerder in dan woensdag. dus ik moet strax rustig naar huis rijden, en morgen een auto scoren van iemand anders.
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

ruk die termostaat er gewoon uit!!! is een werkje van nog geen 5 minuten!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

ik zal er als ik woensdag er weer eens in ga rijden aan denken. ;)
Ik zal zowiezo de vraagbaak er weer eens bijhalen, om goed te kijken hoe zo'n ding eruit ziet.
nu even kijken lukt niet, auto staat zo'n 65km verderop.....
iig bedankt voor de morele steun Bak! :buig:
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

ablief!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

in 1 smilie: :buig:
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

okee, thermostaat is eruit gehaald. helaas zijn we erachter gekomen dat de waterpomp ook overleden/stervende is.
na het verwijderen van de thermostaat kwam al probleem 1, de meegenomen pakking voor de nieuwe was niet goed. dan maar zonder thermostaat en met vloeibare pakking. de nieuwe met vloeibaar ging niet lukken, het spul moest dat een te groot gat vullen en dat vertrouwde we niet.

Toen hij weer dicht en vol zat; test draaien.
Eerste minuut was opwarmen, daarna ging de meter richting "normaal".
Ondertussen de radiator nog een beetje bijgevuld.
Daarna ging de meter in gestaag tempo door richting het rood.
na daar even te hebben gestaan hebben we de motor toch maar weer uitgezet.
daarna toch maar voorzichtig richting huis gereden. tot mijn stomme verbazing duurde het erg lang eer te motor op temperatuur was.
Ook lang stationair draaien (stoplicht) deed hem niks.

echter lekt de waterpomp wel. (doet hij al een paar weken)
dat zijn voor mij enkele indicaties dat de pomp aan het sterven is.

iemand nog ideen?
Een vriend van mij (automonteur) zal vandaag al kijken wat een nieuwe gaat kosten. hij vervangt daarbij meteen de distributieriem (moet er toch af voor de pomp en we weten niet wanneer hij voor het laatst vervangen is). Ook vraagt hij aan wat collega's of ze nog ideen hebben....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

heb wellis meegemaakt dat een radiateur verstopt zat!
dat je motor niet snel op temperatuur komt is logisch! daar zorgt normaal de termostaat voor!
en dat door een lekkende waterpomp je blok warm loopt kan alleen mara als er zoveel water uitlekt dat je niveau in je systeem te laag wordt!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
Post Reply