thermostaat probleem

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

Bak heb um door :lol:
sja, er waait in principe verse lucht onder je motorkap, maar niet als je ff voor het stoplicht staat te pruttelen (net voor dat sprintje), en warme lucht gaat..omhoog.. waar hij niet weg kan als je niet een paar lamellenroosters in dee kap hebt zitten.. dus zuigt je motor het maar op..
als je zegt: "alle kleine beetjes helpen", besef dan ook dat dat andersom ook werkt, en da's nog erger :cry:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

dak zonder bak wrote:we zoude eigelijk op een meeting ene keer moeten sprinten! 2 autoows 1 met cai en een mat een openfilter onder de motorkap! theoretisch maakt het zker wel uit maar ik geloof er geen zak van dat je dit in de praktijk echt merkt!
dat moeten dan wel dezelfde auto's zijn verder..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

dat ws idd wel het idee crow! anders heb je er iid verders geen zak aan!

vandaag bij on sop school een 1300 kadettje met een 1600 nokkenstokje op de testbank! 10 kw meer alleen door een 1600 stokje!!

nie verkeerd!! compleet 1600 blok was idd makkelijker en beter geweest maarja wel blijve hobbyisten he!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

okee... ik begin langzaamaan gek te worden, en hard aan het nadenken om de 6 op te ruimen.
Reden is dat met de nieuwe thermostaat het ding weer warm loopt, en niet zomaar warm, maar gewoon tot in het rood.
het lijkt wel of hij zelf niet wil dat hij gemaakt word.

Ik weet het niet meer.
Ik heb nu 2 opties,
1 veel geld erin pompen om het probleem te vinden en te repareren
2 auto de deur uit en iets anders kopen.

Zit steeds meer aan optie 2 te denken.....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

asbak vol, nieuwe auto..

Post by Crowbar »

Is je koelsysteem wel goed ontlucht nadat de thermostaat erin ging?!
hete lucht geeft je thermostaat niet genoeg warmte-energie om te openen, het moet wel water zijn!.. en anders toch weer gewoon zònder..
komop zeg, dit is geen reden om zo'n mooie auto weg te doen?!
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

en hoe ontlucht je het systeem dan? dat moet hij toch zelf doen?
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

Reley wrote:en hoe ontlucht je het systeem dan? dat moet hij toch zelf doen?
dat zeg je goed, maar heeft ie het ook gedaan?..
Ik kan je niet specifiek vertellen hoe je jouw systeem ontlucht, maar weet wel dat er zat systemen zijn die het niet zelf doen..

zoek naar ontluchtbouten of nippels op de hoge punten van je slangen of leidingen.. (thermostaathuis?)
Ik zelf knijp tijdens het vullen altijd aldoor in de dikke radiateurslangen om het water alvast rond te pompen, tot het er uit komt bij de vulopening..
dan blijf ik dit doen terwijl ie warm draait, met de gieter in de aanslag.. dan zie ik het peil dalen als de thermostaat opent, en kan er nog een hele plens koelvloeistof bij.. zo ongeveer doe ik het..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

zodra ik in de buis knijp die naar de thermostaat loopt, dan hoor ik water lopen, maar zodra ik in de buis knijp die eruit komt, dan hoor ik niks, en voel ook weinig weerstand, het lijkt wel of die nieuwe thermostaat nu al defect is...
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

dat bedoel ik dus: je thermostaat reageert alleen op 1 kant, en als daar nog geen water staat blijft ie dus dicht
zorg eerst dat die andere slang ook vol met water staat voordat je hem start.. dus wanneer je in welke slang danook knijpt moet het peil in de radiateur omhoog komen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

en hoe krijg ik daar water in? aan die kant zit geen vuldop ofzo....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

gewoon je radiateur vol gieten (niet alleen je tankje.. dûh) , en alle slangen flink (2 handen) kneden.. de lege, de volle, allemaal, tot er weer water bij kan in je radiateur.. als het goed is "boert" je radiateur dan ook de lucht eruit.. je waterpomp moet wel water kunnen verpompen om te beginnen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts: 1084
Joined: Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626: 6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location: Breda
Contact:

Post by Reley »

ik zal het gaan proberen, en als ik nou hierdoor teveel koelvloeistof in het expansie vat krijg? is dat schadelijk?
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts: 3254
Joined: Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626: 626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar »

nee, daarvoor is het het expansievat, en heeft het ook een overloopleidingkje, waardoor het gewoon wegloopt.. in tegenstelling tot bij motorolie moet je koelsysteem helemaal vol, en vang je uitzetting en krimping op met een overlooptankje.. waar een min en max merkteken opstaan voor als je hem BIJvult, maar als je er teveel ingooit gooit ie dat zelf weer weg..

succes..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts: 4372
Joined: Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626: 626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location: zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak »

ast goed is zit er een klein gaatje in je termostaat voor de ontluchting!

maare ff wat anders zit je radiatuer niet verstopt ofzow?? je moet volgende keer assie koyud is en je start hem goed blijve voelen aan de slangen. op een gegeven moment wordt de bovenste radiatuer slang warm. dat is waneer de termostaat opend. vanaf dan moet je goed voelen overal op de radiatuer oftie mooi gelijkmatig opwarmt! zo kan je tsjekke of de doorstroming goedgenoeg is daaro!
veel suxes en mochtete eg nie lukke blaas hier dan maar is langs!!! lijkt mij stug dat ik dat niet gevonde krijg!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image
User avatar
luts
Ervaren Racer
Posts: 561
Joined: Sat Jan 03, 2004 4:35 pm
Type 626: oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location: 's-gravenzande

Post by luts »

heb je je thermostaat niet met het gaat naar beneden gemonteerd ?
Post Reply